Wikia

Chess3D

Het spelEdit

Chess is een namaak van het klassieke spel Schaak.

Het doelEdit

Het doel bij Chess is om de koning van je tegenstander in een positie te krijgen waarin hij de volgende beurt genomen kan worden.

Verplaatsen van speelstukkenEdit

Om de speelstukken te verplaatsen klik je op een speelstuk, en dan op het oplichtende vakje waar je dat speelstuk naartoe wilt hebben. Als je een verkeerd speelstuk selecteert kun je weer op dat speelstuk klikken, of op een ander speelstuk om het te deselecteren (en in het tweede geval het andere speelstuk te selecteren).

2D en 3DEdit

Chess kan gespeeld worden in 2 visuele modes: 2D en 3D. In 2D wordt het speelbord van bovenaf weergegeven. In 3D kan het speelbord rondgedraaid worden met de pijltjestoetsen op het toetsenbord, de pijltjestoetsen rechts-boven in het scherm, of rechts-klikken met de muis en slepen.

Soorten speelstukkenEdit

Dit zijn de speelstukken die voorkomen in het spel.

PionEdit

Pionnen hebben de meeste complexe regels van alle speelstukken:

  • Pionnen zijn de enige speelstukken die andere speelstukken nemen op een manier die anders is dan hoe ze verplaatsen; ze kunnen vijandige speelstukken nemen die diagonaal voor ze staan, maar kunnen niet naar die vakjes als ze leeg zijn.
  • Een pion kan naar voren verplaatsen, maar alleen als dat vakje leeg is. Vijandige speelstukken die daar staan kunnen niet genomen worden.
  • De eerste keer dat de pion wordt verplaatst, kan hij 2 vakjes naar voren worden gezet, op voorwaarde dat deze vakjes leeg zijn. Normaal kan een pion maar 1 vakje verplaatsen
  • Als een pion de andere kant van het speelveld bereikt kan hij worden omgezet in een toren, paard, loper of koningin. Dit wordt 'promotie' genoemd.

TorenEdit

  • Torens kunnen een willekeurig aantal vakjes verplaatst worden in verticale en horizontale richting lopen, maar kunnen niet over andere speelstukken heen.
  • De toren is ook een onderdeel van de koning's speciale zet: rokade. voor meer info, lees do informatie over de koning.

PaardEdit

  • Het paard verplaatst 2 vakjes verticaal en 1 horizontaal, en andersom.
  • Het paard is het enige speelstuk dat over andere speelstukken heen kan springen, ongeacht de kleur van die speelstukken.
  • De kleur van het vakje dat het paard bezet houdt verandert elke zet waarin het paard wordt verplaats.

LoperEdit

  • De loper kan een willekeurig aantal vakjes in beide diagonale richtingen zitten, maar kan niet over andere speelstukken heen springen.
  • De kleur van het vakje dat de loper bezet houdt blijft het hele spel hetzelfde.

KoninginEdit

  • De koningin kan een willekeurig aantal vakjes in horizontale, verticale en diagonale richting zetten, maar kan niet over andere speelstukken heen springen.
  • Vanwege de verplaatsmogelijkheden van de koningin is deze de krachtigste op het speelbord.

KoningEdit

  • De koning kan 1 vakje horizontaal, verticaal of diagonaal verplaatsen, en kan eenmaal per spel de speciale zet rokade gebruiken.
  • Om de speciale zet rokade te gebruiken selecteer je de koning, niet de toren. De toren verplaatst automatisch nadat je de koning verplaatst.
  • De speciale zet rokade bestaat uit het verplaatsen van de koning 2 vakjes naar de toren, en het verplaatsen van de toren naar het vakje waar de koning door is gegaan, maar is alleen mogelijk onder de volgende omstandigheden:
  1. Geen van beide speelstukken is eerder in het spel verplaatst.
  2. Er staan geen speelstukken tussen de koning en de toren.
  3. De koning mag niet schaak staan, noch door schaak verplaatsen.
  4. De toren mag geen gepromoveerde pion zijn, voor meer informatie over promoveren, lees de regels van de pion.

PrestatiesEdit

Afb. Naam Beschrijving Punten Munten Leden
Royalty Royalty Promoot een pion naar koningin 200 2 Nee
Defender Defender Voer de koning's speciale zet rokade uit in een rankingspel 100 1 Nee
Quick Mover Quick Mover Win een rankingspel in niet meer dan 6 zetten van beide spelers gecombineerd 200 2 Nee
Safe Mover Safe Mover Win een rankingspel zonder speelstukken te verliezen 500 5 Nee
Pacifist Pacifist Win een rankingspel zonder speelstukken te nemen 500 5 Nee
Newcomer Newcomer Speel 5 rankingspellen 100 1 Nee
Challenger Challenger Speel 10 rankingspellen 200 2 Nee
Victor Victor Win 5 rankingspellen 200 2 Nee
Champion Champion Win 10 rankingspellen 300 3 Nee
Master Master Win 25 rankingspellen 500 5 Nee
Samhain Sovereign Samhain Sovereign Win een rankingspel met de Halloween set 100 1 Nee
Aanbevolen Pagina
Lord of Dragons-large
Door de volledigheid van dit artikel, en de manier waarop het is geschreven, is deze opgenomen in de lijst van aanbevolen pagina's, en staat dus regelmatig op de homepage van de Wiki.

Dank aan de auteurs voor hun bijdrage.