Wikia

Jagex Limited, beter bekend als Jagex Software, is een Brits computerspelbedrijf. Het werd door Andrew Gower, zijn oudere broer Paul Gower en Constant Tedder opgestart in 1997. Jagex staat voor Java Gaming Experts.

GeschiedenisEdit

Jagex werd gestart als een klein bedrijf in Cambridge. Het bedrijfje maakte kleine spelletjes, zoals onder andere Vertigo en Meltdown. Andrew Gower, het ex-hoofd van Jagex, wilde het iets groter aanpakken. Hij besloot om met Jagex een groter, en beter spel te maken, namelijk DeviousMud, wat op de dag van vandaag uitgegroeid is tot het bekende MMORPGspel "Runescape". Andrew Gower wist precies waar hij naartoe wilde, maar had een halfjaar de tijd genomen voor, enkel en alleen, het verhaal, concept en kenmerken van het spel te noteren.

In de tussentijd kreeg het bedrijf ook een afdeling in Londen.

RunescapeEdit

DeviousMudEdit

Onder leiding van Andrew Gower begon Jagex in 1998 met het ontwerpen van deviousmud. Andrew wilde een MMORPGspel realiseren dat wereldwijd bekend zou worden, en Jagex tot een bekend bedrijf zou maken. DeviousMud bestond uit eenvoudige graphics, ook wel sprites genoemd. Het spel was enkele maanden al klaar, en werd na vele aanpassingen voor één week op internet gezet als testversie. In totaal werd het spelletje gespeeld door een kleine honderd mensen. Andrew Gower was niet tevreden over het resultaat omdat het DeviousMud moeilijk te besturen was, maar hij wist dat het spel een zeer goed concept had, en daarmee besloot hij door te gaan. Na acht dagen werd Deviousmud van het internet gehaald. In totaal werd het gespeeld door 97 mensen, waarvan 68 mensen het spel serieus speelden. Andrew Gower begon onmiddellijk te werken met Jagexaan een mooiere, betere en grotere versie van Deviousmud.

  • Deviousmud.com is uit de lucht, je kunt nu alleen maar Runescape spelen.

Runescape ClassicEdit

Oorspronkelijk was de officiële naam "Runescape", maar omdat er inmiddels een nieuwere versie van Runescape uit is, wordt het "Runescape Classic" genoemd. Runescape Classic is de opvolger van DeviousMud. Jagex was in 1999 klaar met het maken van Runescape Classic. Nog geen week nadat het spel klaar was, stond het al op internet. Runescape Classic werd door zéér veel mensen gespeeld. Na vier maanden speelden er meer dan een miljoen mensen op Runescape Classic. Een vijftal maanden later werd het aantal spelers verdubbeld tot bijna 2,5 miljoen spelers. Runescape Classic was een succes. Ondanks de vele spelers en het grote succes waren er toch een paar grote fouten, tevens waren er veel bugs in het spel aanwezig. Het was zelfs mogelijk om de levels van je personage aan te passen. Dit heeft als gevolg gekregen dat in de voormalige Runescape-versie enkele zeer rijke accounts voorkomen, en accounts met zeer hoge stats. Naarmate de tijd verstreek, begon Jagex (Site)aan een vernieuwde versie van het spel, die de meeste bugs uit het spel zou verwijderen, waardoor cheaten niet meer mogelijk was.

Op 11 november 2009 heeft Jagex Runescape Classic weer online gezet voor twee weken. Members die binnen deze twee weken zich inlogten op Runescape Classic, konden vanaf toen weer Runescape Classic spelen. Er wordt verder niet meer aan Runescape Classic gewerkt.

RuneScape 2Edit

In november 2003 werd Runescape 2 online gezet. Dit had een totaal verbeterde game engine waardoor toekomstplannen zoals POH (Player Owned Houses) mogelijk werden gemaakt. Ook had een character nu de optie 'Run' en 'Walk', was er geen fatigue meer en kon je tijdens combat wegrennen en eten in plaats van na 3 combat beurten pas. Spelers kregen de mogelijkheid om in Runescape Classic te blijven of om met dat account in Runescape 2 verder te gaan. Tegenwoordig wordt Runescape Classic alleen nog maar door een select groepje spelers gespeeld; De classic Runescape wereld is alleen toegankelijk voor members. Alleen members die al eens eerder op de classic-servers hadden gespeeld is het mogelijk om die servers binnen te komen. De mogelijkheid om nieuwe accounts te maken is verdwenen. In 2009 werd Runescape(HD) genomineerd tot de beste free MMORPG spel van de wereld. In 2010 hebben ze daadwerkelijk de titel gekregen, en is Runescape s'werelds nummer 1 gratis MMORPG op het internet.

Runescape hdEdit

Op 12 juli 2008 heeft Jagexeen grote grafische update uitgebracht waarin Runescape geheel is bewerkt. Grote veranderingen zijn: een full-screen mode, zeer veel texturen, watereffecten en (bewegende) schaduwen, de meeste emotes zijn vernieuwd en er zijn meer details. Deze geheel nieuwe high detail mode is beschikbaar voor iedereen, maar alleen members (p2p) kunnen ook nog full screen er bij spelen. Deze update is compleet optioneel. De lage kwaliteit detail mode van vroeger kan nu nog gespeeld worden.

FunOrbEdit

In februari 2008 liet Jagex voor het eerst iets over FunOrb horen op de RuneScape website in een nieuwspost. De Friends list en Ignore list zijn aangepast zodat spelers via deze lijsten met vrienden in zowel FunOrb als RuneScape kunnen praten. FunOrb is een website waar veel kleinere games staan waarvan je ongeveer 40% gratis kan spelen. Om de rest van de games te kunnen spelen moet je een maandelijkse betaling doen. Als je bij beide websites member wilt zijn is het mogelijk één enkel tarief te betalen, wat goedkoper is dan voor allebei de websites apart betalen.

War of LegendsEdit

In december 2009 werd op de officiële Jagex-twitter iets bekend over War Of Legends. Het is uitgebracht in begin 2010. Dit is de eerste game die gemaakt is door een ander bedrijf en gepubliceerd door Jagex. Het is een MMORTS die zich afspeelt in de Chinese mythologie.

MechScapeEdit

Jagex heeft er bijna niks over verteld, maar er komt een Nieuwe spel MechScape, wanneer het komt weet niemand, zelf de Developers bij Jagexniet. Alleen ze hebben wel gezegd, dat het in de toekomst is, en dus zie je de andere kant van Runescape. We kunnen je niks zeggen over te tijd en datum.

MECHSCAPE STOPT?Edit

Jagex CEO Mark Gerhard heeft bevestigd dat RuneScapes opvolger MechScape is afgeblazen net voor zijn release.

De beslissing was gemaakt in augustus toen het samengestelde spel niet de eisen van Jagex’s nieuwe CEO and zijn team haalde.

“In het begin was de reden om MechScape te bouwen dat we konden leren van alle lessen van RuneScape dat al 4 jaar draait op deze tijd.

“Het was bijna af en we ontdekten, oeps, dat het niet alles deed wat we wilden dat het zou doen. Dus we gingen terug naar het originele design document en zeiden ‘laten we het nogmaals doen’.”

Het project afblazen op zo’n laat stadium is een duur leermoment geworden, gaf Gerhard toe, alhoewel hij instemde dat het financiële succes van het bedrijf er aan meegeholpen heeft.

“Ja, het is een luxe die we goed doen en een beslissing die we kunnen veroorloven om te maken. Ik vond de beslissing niet gemakkelijk, omdat het ons werkelijk tientallen miljoenen ponden heeft gekost. Misschien meer.”

Maar het was cruciaal, zei hij, dat Jagex een spel uitgeeft waar het trots op is en dat zijn team zou willen spelen. “Het is belangrijk voor me dat we niet zomaar een titel uitbrachten omdat wij het gemaakt hebben.”

29-Oct-2009 20:05:29

Last edited on 29-Oct-2009 20:06:29 by TechEngineer“Het vorige spel was niet een spel dat wij zouden willen spelen. Hoewel we er steeds meer aan dachten als aan een baby – we waren ‘behoorlijk’ trots op hem, we dachten dat het een goede ervaring was en dat we iets bereikt hadden – maar het was geen spel klaar voor uitgave.

“Het was duur. Ik hoop dat we nooit meer dezelfde beslissing voor de tweede keer hoeven te maken. Maar het was de juiste beslissing.”

Niet alles is verloren echter, en Gerhard zegt dat veel van het spel – ook de engine – opnieuw gebruikt zal worden in een nieuw geheim project waar het Jagex development team nu aan het werken is.

“Veel van de inhoud zal veranderen”, zei hei, “veel van de gameplay zal veranderen. Hoe de game er precies uit zal zien en voelen weet ik eigenlijk niet omdat de jongens eraan werken op dit moment. Maar we hebben dat arsenaal van lessen en al het andere.”

De nieuwe titel zal uitkomen in een “veelzeggende tijdsspanne” voegt hij toe met een glimlach. Op Game Horizon’s Best of British evenement op woensdag was Simon Seefeldt, het hoofd van business development van het bedrijf, meer specifiek en zei dat Jagex’s nieuwe spel ergens in 2010 zal verschijnen.

Om te eindigen met een positieve noot: Gerhard zei dat het nieuwe MMO’s development team “gegalvaniseerd” is door de beslissing die is genomen.

“Ik zit al twee jaar in de organisatie en ik heb dat team nog nooit zo enthousiast gezien sinds ik erbij kwam,” zei hij.

“Ze hebben jaren geploeterd hierop en zijn er nooit helemaal gekomen, en nu ziet het hele team waar de plannen in veranderen en wat het nieuwe spel zal zijn. Er is een echte opwinding in die studio, wat fantastisch is. De jongens doen geweldig werk dit op de markt te brengen.”

Jagex TeamEdit

Het Jagex Team bestaat nu uit meer dan 350 werknemers. Ze houden RuneScape en FunOrb draaiende. Sommigen zorgen voor de graphics, andere weer voor customer support. Het Jagex Team blijft groeien.
Wanneer jij interesse hebt ga je naar de Jagex Website.